martes, diciembre 30, 2014

Protección del agua en el Piedemonte Amazónico

                                                 minga de resistencia Putumayo rio Conejo from escuela comunicación putumayo on Vimeo.


Las comunidades indígenas y campesinas que habitan en la cordillera del piedemonte amazónico en el Putumayo, lugar de nacimiento de los ríos que nutren la Amazonia, se encuentra en peligro debido a la exploración y explotación petrolera, la extinción y contaminación de las aguas cristalinas, la desaparición de la fauna y flora endémica de esta región y el desplazamiento de las comunidades que habitan en esta zona es una realidad inminente por esto las comunidades se unen para sacar a la empresa petrolera.

viernes, diciembre 19, 2014

Geocoreografias, el P.H. El Quimbo se enfrenta con el uso del cuerpo, territorio, y movimientos cotidianos por la Defensa del Territorio


En nuestro andar con los jóvenes de Jaguos por el Territorio hemos podido experimentar varias expresiones creativas como tácticas validas en la lucha por la defensa del territorio, el muralismo ha sido de las estrategias más importantes, también la fotografía y el teatro. Este año el colectivo de Jaguos recibió un apoyo financiero para colaborar con diversos aliados en la creación de un proceso de arte por la defensa del territorio llamado Geocoreografias.

Geocoreografia deviene de las palabras geografía, o sea el estudio del espacio, entorno, tierra y territorio y coreografía, o la organización o estructura de acciones en el espacio. Geocoreografias se compone de dos procesos simultáneos, uno corporal y otro audio-visual. El proceso corporal consistió en 16 talleres de formación que se realizó durante 4 meses en cuatro municipios o nodos de acción con instrucción en acción plástica (Performance), teatro, títeres y danza contemporánea. Los nodos de acción fueron en La Jagua (Garzón), Gigante, El Agrado y la Vereda del Paraguay (Oporapa) y en el nodo de La Jagua había participantes de Tarqui y en el nodo de El Agrado había participantes de El Pital. Cada nodo era su propio grupo de trabajo, con una diversidad de edades, conocimientos, experiencias e intereses.

El proceso de audio-visual aún continúa, desde agosto se ha realizado 15 talleres formación que ocurrieron en La Jagua donde participaron jóvenes de La Jagua, la Vereda del Paraguay, El Pital y Garzón. Los talleristas para el proceso de audio-visual fue la artista La Claud y profes de la Licenciatura de Pedadgogia de la Madre Tierra de la Universidad de Antioquia. Durante el proceso se realizaron varios cortos sobre distintos temas relacionados con el territorio incluyendo la pesca, cultivo de café y el despojo. El proceso de formación audio visual se retoma en 2015, y se culmina con la Primera Muestra Itinerante de Proyecciones Callejeras a mediados del año entrante. En la muestra se lanzaran oficialmente todos los materiales creados en la formación, y se abrirá una convocatoria guiada, pero no exclusiva, a realizaciones del Huila, Caquetá y Putumayo.

Al igual que los diversos participantes, cada tallerista venia de experiencias distintas y aportaban desde sus conocimientos y territorios. El profe de acción plástica, Fernando Pertuz, de Bogotá dirigió todo sus enseñanzas por medio de talleres de Prácticas de Resistencia. La profe de teatro, Lucenith Castillo, que venía del grupo Esquina Latina de Cali inicio con ejercicios de Análisis de Realidad, dejando una formación básica para unas presentaciones por medio del Teatro de vecinos. El profe de danza contemporánea, Eduardo Oramas,  guió en lo que es improvisación escénica, y nuestrxs amigxs del Colectivo Colibrí polinizaron su experiencia de títeres en el Cauca con el taller de Como darle Vida a las Metáforas. Cada nodo de acción fue transformándose de manera propia,  y los resultados fueron muy distintos.   De gran influencia fue que  las luchas del territorio no pararon durante el transcurso de las formaciones, y aunque el proceso continuaba, también la lucha por el territorio en todas las maneras en que sé que se ejerce la resistencia.

El primero de noviembre en La Jagua inicio un paro en la salida hacia Tarqui, que paralizó  efectivamente las obras del barrio de reasentamiento de la Escalereta y las piscinas de oxidación en La Jagua, así como sus respectivas áreas de arqueología preventiva. Este paro exigía con el cumplimento del fallo T-135 de la Corte Constitucional, que ordena que Emgesa de manera inmediata hacer un nuevo censo de la población afectada. El boqueo duró hasta el 25 de noviembre cuando ya no hubo garantías por parte del Estado, que  por medio del ESMAD iba golpear a las personas para desalojarlos. El bloqueo coincidió con un encuentro de Ríos Vivos y llegaron personas del Movimientos Ríos Vivos de toda Colombia; del Bajo Sinú (Córdoba), el Cañón del río Cauca (Antioquia), el río Sogamoso (Santander), el Norte del Cauca y también de Neiva, Oporapa e Isnos, Huila. Justo durante estos días también fue la acción final de Geocoreografias en La Jagua que incluía una noche de teatro callejero y acción en el espacio público del pueblo. Durante esta acción más de 300 personas nos tomamos de la mano y creamos una espiral humana, para rematar con una actividad de ofrenda y fuego en el sitio de Las Peñas en el río Magdalena. El día siguiente hubo un paseo de olla con sancocho pa´ todxs,  que incluía muestras de pescadorxs tirando atarraya, minerxs artesanales haciendo muestras de su labor, la colgada de un telón en las peñas, teatro con títeres, pintada de piedras, bajada por el río en neumáticos y el escribir la frase “ríos vivos” con nuestrxs cuerpos sobre las piedras calientes del lado del río.

Con el grupo del Agrado y el Pital que eran principalmente adolescentes y algunos niñxs,  se realizaron dos días de acción. El primero en los espacios públicos rurales de los puentes de la quebrada la Yaguilga y el Puente Balseadero sobre el río Yuma,  y el segundo en los parques del Agrado y el Pital. Durante la geocoreografia de los puentes se intervinieron estos con pintadas espontáneas, se realizó una espiral humana, una obra de teatro ribereño llamado la “rana Bombardeada” y se adornó el puente Balseadero con lámparas de papel y un telón. En ambos días de acción se amarraron docenas de bandas de tela violeta pintadas con los nombres de especies de fauna y flora nativa impactada por el P. H. el Quimbo, dando a conocer las otras poblaciones afectadas y desconocidas por la empresa Emgesa en los puentes y los parques principales. En los parques se presentó las obras de teatro invisible El Entierro del Territorio y la Atarraya Desplazada, y se realizó una espiral humana incorporando al público.

En Gigante niñxs y jóvenes del grupo de teatro de la Casa de la Cultura  realizaron una intervención guerrilla en la plaza de mercado que fue una sensación. Mientras las personas que pretendían ser lxs eran trabajadores de una multinacional intentaban vender botellas de agua del Páramo de Miraflores o del río Yuma por $1.000.000 de pesos colombianos a las personas en el mercado, grupos de niñxs sedientos los perseguían rogando por agua. A la vez una brigada de personas iba por el mercado regalando abrazos y  manillas que dicen “Territorio Matambo”, e invitando personas a la siguiente obra en el parque central después de la misa. En el parque se hizo otra espiral humana y una obra de teatro en donde la Ceiba de Libertad tomó vida, hablando a lxs Giganteños desde su corazón invitándolos a la liberación del territorio.  Esta actividad culminó con un sancocho y paseo en la quebrada El Arado.

En Oporapa, San Ciro y Paraguay se presentó el río-serpiente, un títere azul que mide 25 metros de largo y que atravesaba las calles hasta enfrentarse con una represa que efectivamente destruye para seguir su transcurso. También se realizaron las coreografías callejeras de los macheteros y los cafeteros, así como  espirales humanas. Entre  las Geocoreografias de  Oporapa y San Ciro hubo un descanso en la Quebrada El Guayabo,  y en Paraguay después de la presentación se hizo un gran sancocho comunitario donde todxs estaban bienvenidxs. Estas últimas acciones coincidieron con protestas en contra el COP20 en Lima, Perú y la participación de representantes de ASOQUIMBO y Ríos Vivos en la Cumbre de los Pueblos Frente el Cambio Climático también en Lima. Todos los participantes en las presentaciones finales recibieron afiches, manillas de Territorio Matambo  y un Certificado de Participación.

Geocoreografias como tal ha culminado, el proceso de audio visual esta en receso y se retomará el otro año con vísperas de culminar su primer ciclo a mediados de año. Después de mucho trabajo y reflexión queda claro la necesidad y deseo para estos tipos de procesos en comunidades rurales sobre todo las que son impactadas por proyectos extractivistas. Esperamos evolucionar esta primera experiencia hacia una escuela de arte y comunicación por la defensa del territorio, que se lleve a cabo en un futuro no muy lejano.  Nos ha quedado claro que por parte de las comunidades no hay falta de interés o voluntad de integrarse a dichos procesos, ya que refieren a una herencia cultural e inmaterial que refuerza el arraigo al territorio. Queda el reto de poder facilitar una segunda ronda, y profundizar en las formaciones  políticas y creaciones artísticas y culturales  como táctica de acción directa, y para la transformación personal y colectiva de las comunidades en procesos de defensa del territorio y la vida.

miércoles, diciembre 17, 2014

Vidas Represadas -- Dammed Lives


Documental del Movimiento Colombiano Ríos Vivos, sobre el fenómeno del desplazamiento provocado por la construcción de proyectos hidroeléctricos en Colombia. A través de diversas testimonios de personas afectadas y miembros del Movimiento Ríos Vivos Colombia es posible dimensionar el drama que significa para los afectados y las afectadas por represas el abandono de sus territorios y sus actividades tradicionales, que en muchas ocasiones viene acompañado del uso de la fuerza, la represión y la criminalización.

El río lo ha sido todo para ellos y ellas: alimento, espiritualidad, economía, cultura, territorio, por eso luchan en su defensa organizados en Ríos Vivos, un movimiento que articula los esfuerzos de poblaciones que estàn siendo obligadas a desplazarse y abandonar sus tierras para dar paso al desarrollo.



A documentary from the Colombian Movement Ríos Vivos, about the forced displacement caused by the construction of hydroelectric dams in Colombia. Through firsthand testimonies from impacted peoples and members of the Movement Ríos Vivos Colombia, it is possible to understand the scale and significance of the trauma lived by the dam impacted peoples who are forced to leave their lands and traditional activities, many times through brute force, repression and criminalization. 

The river has been everything fr them: food, spirituality, economy, culture, territory and that is why the fight and struggle in the organized defense of Ríos Vivos, a movement that articulates the the efforts of the impacted populations that are being forced into displacement and having to abandon their lands to make way for development.   

lunes, diciembre 15, 2014

How Big Coal Is Evicting Entire Villages In Colombia


In La Guajira, Colombia, the Cerrejon massive open-pit coal mine has changed life for the indigenous people who live near it. But a group of Wayuu indigenous women is speaking out and organizing to try to stop the displacement of their villages.

miércoles, diciembre 10, 2014

Memories of the Climate Caravan in the Upper Magdalena, who happen to need our support right now!

 At the beginning of the year a group of Latin American youth set off from Tucson, Arizona in the US in an old school bus painted with graffiti in an initiative known as the Climate Caravan through Latin America. This caravan has been an Action Tour that has traveled through Mexico, Central America, and part of South America to end its route in Lima, Peru for the COP20 at the beginning of December and participate in the People's Summit against Climate Change.

On this tour they visited with communities who live the realities caused by the climate crisis, who shared their diverse experiences of the impacts of the projects that deepen the climate crisis and the struggles against the policies and projects that contribute to the crisis. In these communities, urban as well as rural, they've done research and produced a series of reports that are audio, video, written, and photographic, about the extracion of hydrocarbons, all kinds of mining, monocrops, the massive generation of energy through dams, wind power, and other programs promoted as ways to stop the crisis like REDD+ and the carbon economy that aren't helping the situation but actually making it worse. Also on this tour they've organized various talks and workshops for these communities to bring an awareness of and orientation to the international institutions and policies that are promoting these kinds of projects that are invading their territories and leading to the loss of communities and ecosystems.

These workshops, with films, talks, exercises, and the Mesoamérica Resiste graphics campaign, were a way for the Climate Caravan to support communities they visited. At the beginning of the tour a Bee from the US accompanied the caravan during their route through Mexico, bringing workshops to communities, and when that Bee had to return to the North, the Caravan continued to use the Mesoamérica Resiste banners all along their route, to show communities that what they were living and what was happening in their territory was also happening in other neighboring countries and in the whole world. In a way the Climate Caravan was able to achieve one of the Beehive Design Collective's first objectives in the making of Mesoamérica Resiste, to return the graphics to the communities that offered up their stories during the creation of them. There is another caravan in the works that will be traveling through Mexico and Central America and also using the Mesoamérica Resiste graphics, distributing posters in communities along the way for use as educational materials.

A few months ago we had the pleasure of meeting up with the Climate Caravan during our work accompanying the process of La Jagua, Huila, impacted by the Quimbo Hydroelectric Project. The Caravan came in from the north after visiting Bogotá, Santander, La Guajira and Venezuela. In Neiva they were able to share with ASOQUIMBO and learn about the threats to the Las Ceibas River, which provides water for the city of Neiva as well as the rural vereda (rural district) of Santa Helena where the river starts. The Ceibas River, Santa Helena, Neiva and everyone who depends on this water, are all being threatened by the Alange Energy company who applied for an environmental license to explore and exploit petroleum in this area, provoking a very strong organized protest that got the concession for the project canceled on May 28th of this year, stopping the exploration and production of hydrocarbons for 20 years in the watershed of the Ceibas River. The cancelation of the contract for the concession E&P VSM-13, signed in 2011 between the National Agency of Hydrocarbons and the multinational oil company Alange Energy, affiliated with Pacific Rubiales, signifies for the moment a victory for the department of Huila, and the people celebrated with a great march in the capital city of Neiva a day after the announcement.

After Neiva, the Caravan went on to the community of Hobo and the Betania dam project. In this first part of their visit the fishermen of the town of Hobo shared about the problems with the Betania dam, how the dam made them shift from farming to fishing, and how now that they are fishing, the construction and filling of the Quimbo dam puts all of their fishing in danger, and everything will end in ruin. After Hobo, the fishermen took the Caravan to the Quimbo Hydroelectric Project, so they could document firsthand the severity of its impacts and the scale of the work. In the afternoon and evening of that day we had the pleasure of hosting the Climate Caravan in La Jagua, where they rested for a few hours in las Peñas of the Yuma River before sharing with the community that night what the Caravan was all about, and showing some short videos that they made in Mexico and Guatemala, and also listening to people from the community who are living with the dam, the oil companies, and militarization of their territory.

The next day we went to visit a neighboring community, El Pital, Huila, through an initiative known as “Geocoreografias” led by the collective Jaguos por el Territorio. El Pital (1664) is a town in the center of Huila on a branch of the central mountain range of the Andes that, like La Jagua (1540), was founded as an “Indian Village” in colonial times when Spanish invaders didn't permit whites and Indians to live together. The town is dedicated mostly to agriculture, above all production of coffee, and its main water source is the Quebrada La Yaguilga, whose headwaters are threatened with being bought by Emgesa, Hydrochina, and other multinational companies.

El Pital in terms of flooded land is minimally impacted by the Quimbo Hydroelectric Project (HP), but it is in the affected zone which includes the Corinto Gorge, a gorge with 3,000 year old petroglyphs that is considered a sacred site for the La Jagua community and other inhabitants of the area. Excited by the opportunity to host the Climate Caravan, youth from the community who are part of Geocoreografias and also the Pitayó Youth Network (RPJ) organized a large event to receive the Caravan. In the weeks leading up to the arrival of the Caravan in Huila, Colombia announced that they are thinking of starting up a controversial method of extracting natural gas and petroleum with underground explosions or hydraulic fracturing, better known as fracking. When fracking was announced, a technique that has already devastated aquifers in regions of other countries like the US and Argentina, they announced that in Huila they wanted to implement fracking in 16 municipalities, including all of the ones impacted by the Quimbo HP, including el Pital. RPJ organized an event at the Casa Curial where students and other community members gathered in the morning to listen to the Climate Caravan and watch the videos they'd made, along with other short videos about fracking.

After lunch, in the afternoon we went to the sports field where we hung both Mesoamérica Resiste banners, and between the Caravan, the Bees, the Jaguos, RPJ and the 10th and 11th graders from both schools in town we studied the graphics in groups and then presented what we talked about,. The time and space we had and the number of people participating allowed for a fruitful experience, where the groups could take their time to look at the graphics, discuss, and afterwards adequately present their scenes from the banner to the larger group. That night RPJ invited the Caravan to take their giant bus to the point where the two creeks las Minas and Yaguilga come together, and that's where we camped that night. The next day the Caravan had to continue on its route, taking off for Putumayo where they encountered a minga of resistance for the defense of territory, above all due to the problem of petroleum extraction in that Amazonian territory.

A few days ago in Ecuador, on its way to Lima, the Caravan's bus (known as the CheBus) was detained by Ecuadorian authorities. Even though the bus has traveled the whole continent without problems, and they entered Ecuador with all valid documents and they'd already spent some time there, with all of their paperwork up to date, despite that it seems like someone in power in Ecuador didn't want them to arrive in Lima. Could it be because the Caravan is collaborating with the collective YASunidos that seeks to stop petroleum exploration in the Yasuní region in the Ecuadorian Amazon? Right now the Caravan and YASunidos need all the support they can get, bus driver, Cristian Guerrero, might face charges for driving a bus for reasons other than tourism with a penalty of up the three years in jail! Not to mention recover the CheBus. Please support the Caravan with a signature on their petition and if you can support with money to the legal fund.

They have been on the road a long time, and being able to host them and share our territory's story with the Climate Caravan was a special moment that the Bees, Jaguos por el Territorio and RPJ remember with much happiness, energy, and reflection on the experiences that they brought to Huila. In these difficult moments when the interests of the State and extractivism opposing the work of the Caravan, we ask all people in solidarity with their work to help us spread the word about what's happening, and if you can help in any other way please be in touch with the Caravan, at caravanaclimatica@gmail.com.

Memorias de la Caravana Climática en el Alto Magdalena y Ahora Mismo Necesitan Apoyo!!




A comienzos del año un grupo de jóvenes latinoamericanos partieron de Tucson, Arizona en los EE.UU. en un viejo bus escolar pintado con grafitis en una iniciativa conocida como la Caravana Climática por Latinoamérica. La mencionada caravana, ha sido una Gira de Acción que ha viajado por México, Centroamérica y una parte de Suramérica para terminar su recorrido en Lima, Perú para el COP+20 a comienzos de diciembre y participar en el Cumbre de los Pueblos frente el Cambio Climático. En esta gira visitaron comunidades que viven las realidades causadas por la crisis climática que parten desde sus diversas experiencias de los impactos ocasionados por los proyectos que profundizan la crisis climática y las luchas en contra las políticas y proyectos que contribuyen a la dicha crisis. En estas comunidades tanto urbanas como rurales han realizado la investigación necesaria para producir una serie de reportajes en radio, audio-visual, escrito y fotográfico sobre como el extractivismo de hidrocarburos, todo tipo de minería, monocultivos, generación masiva de electricidad por medio de represas, la energía eólica al igual que los programas promovidos para contra arrestar la crisis como el REDD+ y la economía de carbón no están ayudando la situación sino que la empeoran. 

También en esta gira se realizaron varias charlas y talleres para estas comunidades brindando una orientación sobre como las instituciones internacionales y sus políticas que promueven que estos tipos de proyectos entran a los territorios produciendo la perdida de las comunidades y ecosistemas. Estos talleres por medio de películas, charlas, ejercicios, y el uso de la campaña gráfica de Mesoamérica Resiste, la Caravana Climática pudo apoyar a las comunidades de esta manera. Al comienzo de la gira una abeja de EE.UU, acompañó a la caravana durante el recorrido en México, brindando unos talleres a las comunidades y cuando tuvo que regresar para el Norte, la Caravana siguió con el telón usándolo por todo el camino para ayudar a las comunidades de como lo que ellos viven y lo que está pasando en su territorio también está pasando en otros países vecinos y en todo el mundo. De cierta manera la Caravana Climática cumplió con uno de los primeros objetivos de la creación de Mesoamérica Resiste por parte del Colectivo de Diseño la Colmena que era devolver este material a las comunidades que aportaron sus historias a la creación de este material. También hay otras caravanas que se están realizando con otros propósitos por México y Centroamérica que van a utilizar Mesoamérica Resiste como material pedagógico para difundir en las comunidades.

Hace unos meses tuvimos el gusto de encontrarnos con la Caravana Climática durante nuestro trabajo de acompañamiento del proceso de La Jagua, Huila, impactado por el Proyecto Hidroeléctrico El Quimbo. La Caravana entró desde el norte después de visitar a Bogotá, Santander, La Guajira y Venezuela. En Neiva pudieron compartir con ASOQUIMBO y conocer las amenazas al río de Las Ceibas que abastece el agua para la ciudad, tanto en Neiva como en la vereda de Santa Helena donde nace. El río de las Ceibas, Santa Helena, Neiva y todas las personas que dependen de sus aguas, las cuales están amenazadas por que la empresa Alange Energy solicitó una licencia ambiental para explorar y explotar petróleo en esta zona, provocando una organización civil muy fuerte que logró el 28 de mayo de este año obtener la cancelación del contrato de concesión para la exploración y producción de hidrocarburos por 20 años en la cuenca del río las Ceibas. La cancelación del contrato de concesión E&P VSM–13 firmado en 2011 entre la Agencia Nacional de Hidrocarburos y la multinacional petrolera Alange Energy, filial de Pacific Rubiales, significa por el momento un triunfo para el departamento del Huila y los pobladores así lo celebraron en una gran marcha de concentración en la ciudad capital de Neiva un día después de anunciada su derogación.

Después de Neiva la Caravana se fue a la comunidad del Hobo y al embalse de Betania. En esta primera parte del recorrido los pescadores del municipio de Hobo compartieron la problemática de como la represa de Betania les obligó convertirse de agricultores a pescadores y ahora que son pescadores la construcción y llenado del Quimbo pone el peligro toda la pesca y piscicultura en el embalse de Betania, todos quedarían en la ruina. Después del Hobo los pescadores llevaron la caravana a la obra del Proyecto Hidroeléctrico El Quimbo donde pudieron documentar directamente la gravedad de los impactos y la escala de la obra. Por la tarde y noche de ese día tuvimos el gusto de recibir la Caravana Climática en La Jagua donde descansaron unas horas en las Peñas del río Yuma antes de compartir con la comunidad por la noche de lo que trataba la caravana, mostrar unos cortometrajes que se realizaron en México y Guatemala y también escuchar a las personas de la comunidad y que se está viviendo con la represa, las petroleras y la militarización del territorio.

Al día siguiente fuimos a una comunidad vecina, que por medio de la iniciativa conocida como “Geocoreografias” adelantada por el colectivo “Jaguos por el Territorio” pudimos conocer, El Pital, Huila. El Pital (1664) es un municipio en el centro del Huila sobre un ramal de la cordillera central de los Andes que como La Jagua (1540), fue fundado como un “Pueblos de Indios” en la época colonial cuando los invasores españoles no permitían la convivencia de blancos e indios.

El municipio se dedica principalmente a la agricultura, sobre todo a la producción de café, y su principal afluente hídrica es la Quebrada La Yaguilga y sus nacientes están amenazadas de ser compradas por Emgesa, Hydrochina entre otras empresas multinacionales. El Pital en su territorio inundado es mínimamente impactada por el P.H. El Quimbo, sino está en la zona de afectación incluyendo el Zanjón de Corinto, un zanjón con petroglifos que tienen unos 3.000 años de antigüedad que es considerado un sitio sagrado para la comunidad de La Jagua y otros habitantes de la zona. 

Emocionados con poder recibir la Caravana Climático unos jóvenes de la comunidad que son participantes de Geocoreografias y que pertenecen a la Red Pitayó de Jóvenes RPJ, organizaron un súper evento para recibir la Caravana. En las semanas que llegó al Huila la Caravana se anunció en toda Colombia que se piensa implementar un método controversial de extraer gas natural y petróleo con explosiones subterráneas o fractura hidráulica, más conocida como “fracking”. Cuando se anunció el fracking, una técnica que ya ha devastado el agua subterránes en regiones de países como EE.UU. y Argentina, se anunció que en el Huila que se pretendía implementar el fracking en 16 municipios del Huila que incluye a todos los municipios impactados por el P.H. El Quimbo, incluyendo el Pital. RPJ organizó un evento en la Casa Curial en donde los estudiantes y otras personas de la comunidad de secundaria de dos colegios del pueblo, asistiendo por la mañana para escuchar la Caravana Climática, ver sus materiales realizados  y también unos cortometrajes sobre el fracking. 

Después del almuerzo en la tarde fuimos al polideportivo donde se colgaron los dos telones de Mesoamérica Resiste y entre la Caravana, abejas, Jaguos y RPJ se hizo la dinámica de análisis colectivos con presentaciones, con los estudiantes de 11 y 10º de los dos colegios del pueblo. El tiempo, espacio y cantidad de personas que participaron, permitió un trabajo fructífero donde los grupos pudieron mirar, hablar bien y después adecuadamente presentar sus escenas del telón a los demás. Esa noche las personas de RPJ invitaron a la Caravana a llevar el bus gigante hasta la junta de las Quebradas las Minas y Yaguilga donde acampamos esa noche. Al día siguiente la Caravana tuvo que seguir en su ruta, partiendo para el Putumayo donde se encontraron con una minga de resistencia por la defensa del territorio, sobre todo por la problemática de la extracción petrolera en ese territorio Amazónico.

Hace unos días en camino a Lima en el Ecuador, el CheBus de la Caravana fue retenido por las autoridades ecuatorianas. Aunque el bus ha viajado por todo el continente sin problemas, entraron a Ecuador con todos documentos vigentes y llevan tiempo allá con todos los papeles al día, sin embargo alguien con poder en el Ecuador no le ha parecido que conveniente que la Caravana llega a Lima. ¿Será por que la Caravana esta colaborando con el colectivo YASunidos que busca detener la explotación petrolera en la zona del Yasuní en la Amazonia ecuatoriana? Ahora mismo la Caravana y YASunidos necesitan todo el apoyo que se puede, al compañero que maneja el CheBus, Cristian Guerrero, podría enfrentar cargos penales por conducir un autobús por motivos distintos al turismo con una pena de hasta tres años de cárcel! Por favor apoyen a la Caravana con una firma y si puedes ayudar con dinero para los costos legales.

Lxs compañerxs han tenido un largo camino y el poder recibir y compartir este territorio con la Caravana Climática fue un momento especial que las abejas, Jaguos por el Territorio y RPJ recordamos con mucha alegría, energía y reflexión de las experiencias que trajeron al Huila. En estos momentos difíciles que los intereses del Estado y los intereses extractivistas se oponen al labor de la Caravana pedimos a todxs las personas solidarias de ayudar en difundir lo que están pasando y si pueden ayudar de otras maneras de ponerse en contacto con la Caravana por medio de: caravanaclimatica@gmail.com.

martes, diciembre 09, 2014

Pollinating new communities of the Yuma River in southern Huila

A few months ago the Bees of Huila that were traveling in other areas returned to our territory in Alto Yuma (Magdalena). Through our work and accompaniment with the community of La Jagua and the different groups of the Ríos Vivos Movement (Live Rivers) in Huila we were able to visit a town in the south of the department that we'd never been to before, Oporapa. The town of Oporapa is between the Magdalena River and the Central Cordillera, at the point where the bioregion of the Alto Magdalena begins to rise, uniting the three mountain ranges that make up the Colombian Massif.


This territory, that is mostly coffee producing, is one of many in the zone affected by the Master Plan of Development of the Magdalena River pushed by the Colombian government through CORMAGDALENA and a state-run Chinese company, Hydrochina. More specifically, it's in the rural community of Paraguay where they plan to build the Oporapa Hydroelectric Project, that Emgesa has already sent a letter to the National Authority of Environmental Licenses to solicit the approval of an environmental license for this project. From the multiple agrarian strikes that took place in 2013 to the various moments that Chinese and US engineers have appeared in the area taking ground samples, the people of Oporapa and above all the people of Paraguay have demonstrated with clarity the importance of defending their territory.


Through the Association No to Dams in Huila (Asonareh) we were able to travel to and meet the community of the vereda of Paraguay. Asonareh is a rural farmers' organization made up of children, youth, mothers, fathers, and grandparents, that is to say, the entire community. Although the youth have taken on the commitment of coordinating and leading the process of Asonareh and the defense of their territory, its always with the accompaniment of the children, adults, and elders of the community.


During this second visit of ours to Paraguay, with the help of Asonareh, we were able to screen some films about dams and also explore and explain the Mesoamérica Resiste graphics campaign. Through collectively working with the Mesoamérica Resiste graphics, we learned of other problems that exist in this area besides the Oporapa Hydroelectric Project. Besides dams and electrical generation, Emgesa is looking to buy up the headwaters of various rivers, and ravines including the Quebrada Negra (Black Creek) that passes through the municipality of Oporapa. Also in this area, you see all the problems that come with logging of the forest for the expansion of monocrops of coffee and lulo fruit, which also grown too close to the headwaters, destroys Andean cloud forests, and above all, the growing of lulo requires many toxic agricultural chemicals that damage all living beings in the surroundings and the rivers below where it's growing.

Since this first visit we Bees of Huila have had the opportunity to keep visiting the vereda of Paraguay and other communities in Huila in processes of territorial defense, through our participation in the process of Geocoreografias, started by the collective Jaguos por el Territorio. Soon we will tell you more about this initiative that is already underway to strengthen the use of art and communication from within communities, defending territories from policies of extraction in central and southern Huila.

lunes, diciembre 08, 2014

Mesoamérica Resiste in the Quichaya Indigenous Reserve (Silvia, Cauca)

We met with the teachers from the Educational Institute of Quichaya, them wanting to know about the current reality of Latin America, us with the desire to hear new words and voices that would inspire us to strengthen processes of social transformation.


So we decided to invite the participants to divide into 5 groups, two studied the “Plan Mesoamérica” banner and the other three the “Mesoamérica Resiste” banner. Some teachers showed interest in analyzing the processes of colonization that continue today in their territory, like the ways that small farmers become indebted through the economic and environmental policies of the World Bank, International Monetary Fund, Interamerican Development Bank, and World Trade Organization. It was much easier to explain and share stories with each other without any kind of manual, but through shared observation of the illustration and understanding how these policies affect us directly.


It was also illuminating for everyone to reflect on the consumer culture that we are so immersed in, and how we are not viewing critically what food we're eating or what culture we are consuming. While talking about the importance of the traditional market as a live seed bank, they told us that the Silvia market, known for its colorful diversity, isn't as strong anymore. They are seeing less and less local products and more products from afar, and say that this is a measure of what people are planting and producing, however we recognize that unlike other communities it still continues as a gathering space, of seeds, of local foods, and exchange of other products from the low lands.


In the birthing scene, all of the participants spoke of the importance of natural childbirth, and that these were medicinal plants. We asked the men which plants these were, some indigenous men knew and others didn't, but definitely the men who weren't from the community didn't know, though in Silvia (in the urban areas) midwives and their services are very much in demand! They began to talk amongst themselves about what these plants were, and what they meant by “cold”and “hot” foods.


For everyone it was important to talk about the assembly, a space that is still very important in some communities but that has been weakened, maybe by the abuse of some leaders, however the men and women of the community continued to defend it as the maximum authority, as the primary space for making decisions.


After analyzing, laughing, and crying “Mesoamérica Resiste” we watched the documentary “Minerita”, that tells the story of the mine in Potosí through the life stories of three women, and how they suffer much more than the men: to get by, to protect themselves from violence from the male miners at any moment. The female teachers were impacted and spoke of the berraquera  (bravery and resilience) of these women, but they also talked about how this same situation happens in the community of Quichaya, how this violence against women keeps happening, many times as if it were something “normal” and it's not discussed as seriously as it should be.


Our intention, more than to “teach” was to share and listen to the words of people who are building community day to day, and well, we're not going to lie, not all teachers are involved in this, but at least to leave a spark of something in the hearts and minds of each person there, something of dignified rage.

Mesoamérica Resiste´s First Pollination in La Guajira.

Polinizaciones began in 2007, with many expectations for its purpose to support the development of independent media and training in media for Wayuu youth in the city of Riohacha in La Guajira, Colombia, that organized as a result of the violence in Bahia Portete in 2004. Since then we've returned many times to La Guajira, accompanied by different people and groups from the Wayuu community. A diversity of experiences have taught us a lot along our flight path as pollinators, and with time have helped us improve our work of sharing, learning, articulating and strengthening diverse experiences of territorial defense through art, culture, communication, and play.


On this visit we wanted to return to a community in the south of La Guajira that we were able to visit once a few years back, but due to threats against community members who are speaking out against coal mining, we couldn't visit them this time around. Being able to return will have to wait. On this occasion we were able to meet with the organization Yanama and get to know their work a little more, which has a long history of developing bilingual and intercultural education (Spanish-Wayunnaiki) for the Wayuu children and youth throughout the department of La Guajira. The Yanama Indigenous Organization of La Guajira was founded in 1975 with the idea of collectively building a political, social, educational, and cultural model that would awaken and promote the development of indigenous communities in the department of La Guajira.


In the field of education, Yanama designed and implemented its Bilingual Intercultural Education program in the 1980s, one of the first examples in the country of building and implementing educational processes relevant to indigenous peoples. Today, with their Training Plan for teachers and traditional authorities, they are working on strengthening pedagogy and facilitation in the classroom, with these fundamental areas: research, autonomous pedagogy, and Wayuu culture and language. Yanama also works in the area of Communications within the Wayuu and the Intercultural context, and were part of the first Wayuu Communications School along with Fuerza de Mujeres Wayuu (Strength of the Wayuu Women), along with other organizations that make up the Pütchimaajana Communication Network of the Wayuu People.


This time we were able to visit the Indigenous Boarding School Akua´ipa in the town of Albania, which is led by Yanama. This school was built by the mega coal mine of Cerrejón, and supposedly should have certain infrastructure as an educational center, but although the teachers and administration of the high school do the best work they can, it is a constant struggle to get the company to help with things like transportation or food, and currently the school doesn't have internet. We did a presentation with the 11th grade students and shared the Mesoamérica Resiste graphics and also briefly the True Cost of Coal. Since the school has Wayuu students from all over La Guajira, and is close to the railroad line that exports coal, the great majority of students know very well the problems that come with coal mining, and also related to other concepts in the graphics like the tourism scene.


Although they all listened attentively to the explanation of the graphics, some were inspired to speak up and eloquently share their own experiences, about how they are living these realities in their own territory. During the workshop many students helped us learn the names of some of the animals in Wayuunaiki, for example: erü is dog, musa is cat, puulikü is donkey, uyaala is deer, and we already knew that jeyuu is ant and wunuu’ain is bee.


Some things happen when they are ready to happen. We've been pollinating and getting to know La Guajira for years, and although people from all over the world come to this territory specifically to go to places like el Cabo de la Vela, las salinas de Manaure, el Santuario de Flamencos y la Serranía de Macuira, we had never really taken the time or found the right moment to visit these places, which are sacred sites and not just tourist destinations. Well, finally, this time around we had the opportunity to visit el Cabo de la Vela. More well known as Jepira, el Cabo de la Vela according to Wayuu cosmovision is where the spirits of the dead travel, to go to what awaits humans after death. Jepira is “the house of the Wayuu dead.” 25 or 30 years ago, Jepira wasn't a tourist attraction. No one from away came there, few Wayuu families lived there, there wasn't fresh water and the few people who lived there lived off of their goats and fishing. Even the people from the clans that this land belongs to, most of them lived in Bahía Portete, since there was work there loading and unloading the ships that brought and took away goods, especially in the neoliberal economic opening of the 1990s.


Nowadays el Cabo de la Vela is a big tourist attraction in La Guajira that is being overrun by huge numbers of tourists, who often times care little about how this place, with its own culture and sensitive ecosystem, might be harmed by their presence. This place has become a tourist destination for all kinds of people, Wayuu and non-Wayuu, and many people who aren't from there have arrived to open hotels and businesses. Since Jepira is part of the Wayuu territory, it is land that belongs to certain clans and families, and these territorial rights are not only stepped on by other people who want to generate their own income, but are completely ignored by hotel owners and public functionaries who promote big tourism development in these zones and carry out the forced displacement of indigenous communities. A great number of people are bringing in a lot of trash to these vulnerable zones, make lots of noise, have to bring in all the water that they consume, and their presence destroys the habitats of animals and plants as well as increases erosion of the soil.


During our stay in Jepira, we had the privilege of staying at the Utta Rancheria, a hotel run by a family from one of the original clans of Jepira. The Utta Rancheria is the result of years of work and effort to create an alternative of ethno-tourism, guided by the voices of the elders that mark the path. Utta is a completely indigenous project, everyone who works there is native and conserves their language, culture, and customs. In the whole area of Utta and in the tours they offer visitors, they ask that you respect rules such as: no throwing trash, and take trash with you when you can; don't buy or consume local animal products, especially ones that are in danger of extinction, like the sea turtle; and don't camp in the hills above Kaimachi (Pilón de Azúcar), the Lojou (ojo de agua) and the lighthouse that are scared sites and sensitive ecosystems.


One wouldn't think that showing the Mesoamérica Resiste banners with their strong critiques of tourism in a space full of tourists would be the most appropriate thing to do, but with the permission of our friends from Utta, we risked it. The result was really wonderful, talking to a mix of people from all over who were visiting this important land, along with the original inhabitants of this land listening, sharing, valuing and supporting the work. Everyone had a lot of sensitivity and reflected together on the themes, and it generated really interesting conversation that kept us all up talking late into the night.


La Guajira is a large territory of a people, a nation, the Wayuu, however the diversity of people, experiences, ecosystems, and landscapes make it so that each time we wunuu’ain (bees) visit this area, we leave with new experiences and knowledge, reflections and transformations. As always, the time is too short and we leave with the promise to return and share more with all of our friends that we've made in this territory on this visit and other visits. It's been seven years now since we little bees began these travels, and the Wayuu people, this land, and its non-human inhabitants, keep being an inspiration for us pollinators. Until next time.